Späť

Prečo sa venujeme prevencii počítačovej kriminality na školách?

Pridané: 29.9.2021 19:00:00 Počet zobrazení: 1918

29 September 2021

Tému počítačovej (internetovej) kriminality možno priblížiť z viacerých uhlov pohľadu – technologického, kriminologického, morálneho, právneho či z pohľadu prevencie. S problémami využívania počítačových technológií najmä od obdobia masívneho nárastu využívania internetu sa stretávajú v princípe všetci, školský sektor nevynímajúc. Práve školský sektor sa však potýka pri riešení tejto problematiky s radom problémov, počínajúc vedomostnou úrovňou, dostupnosťou metodických a odborných materiálov, podporou zo strany zriaďovateľov a radom ďalších faktorov.

Prečo sa venujeme prevencii počítačovej kriminality na školách?

Otázky smerovania prevencie v oblasti IT (počítačovej) kriminality v slovenskom školstve

V súčasnej dobe je pre väčšinu preventívnych aktivít v oblasti zvyšovania povedomia potrebného pre boj proti počítačovej kriminality typických niekoľko čŕt vyplývajúcich z nasledovných faktorov, ktoré identifikujú v rámci rôznych aktivít priamo pedagógovia:

  1. neexistujúci koncepčný a systematizovaný obsah vzdelávania v oblasti IT bezpečnosti v dôsledku čoho sú školy ponechané na vlastné možnosti tvorby obsahu výuky ale rovnako aj doplnkových preventívnych aktivít,
  2. nízka úroveň gramotnosti v tejto oblasti – ako sami hodnotia pedagógovia na slovenských školách je nedostatočná úroveň znalostí a nedostatočná koncepčne vedená odborná príprava učiteľov, čo sú nesporne dominantné problémy účinnej prevencie,
  3. nedostatok metodických materiálov použiteľných pri výuke,
  4. nedostupnosť spolupráce s externými odborníkmi v oblasti informačnej bezpečnosti,
  5. nekoordinované pôsobenie tretích strán – preventívne aktivity sú dnes tvorené radom inštitúcií a organizácií (často zamerané nie na obsah a cieľ, ale na marketingovú prezentáciu),

Ako extrémne problematickú tému definujú pedagógovia - preventisti práve body (2) a (4) - zjednodušene povedané - odborníkov podávajúcich pomocnú ruku školstvu je v danej problematike nedostatok a je nutné akceptovať, že nie každý špičkový odborník dokáže svoje vedomosti účinne sprostredkovať tak náročnej skupine akou je študujúca mládež či pedagógovia. V praxi máme rad príkladov, kde dobrý zámer stroskotal na neprekonateľnosti priepaste komunikácie medzi "lektorom" a cieľovou skupinou.

Práve vo vyššie uvedenom konštatovaní sa skrýva rozhodnutie našej spoločnosti siahajúce približne desať rokov spätne aktívne sa zapájať do preventívnych aktivít zameraných na problematiku prevencie počítačovej kriminality a zvyšovania bezpečnostného povedomia ako u detí, mládeže, pedagógov ale aj rodičov. Jednoducho zúročiť vedomosti pre dobrú vec.

A to je tiež dôvod našej aktívnej spolupráce s občianskym združením Preventista - združenie pre bezpečnosť www.preventista.sk 

Jaroslav Oster, oster@infoconsult.sk 

 

Problematike v širších intenciách sa náš "preventista" venoval aj v článku na webovom portáli Občianskeho združenia Preventista - združenie pre bezpečnosť a prevenciu http://preventista.sk/info/pocitacova-internetova-kriminalita-a-jej-prevencia-v-skolskom-prostredi/ 

 

 Učebnica informačnej bezpečnosti

 

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Prihlásenie