Späť

Stal som sa obeťou "počítačovej kriminality" ako ďalej

Pridané: 7.2.2021 17:17:00 Počet zobrazení: 668

07 Február 2021

Narastajúci počet otázok súvisiacich s obsahovým významom nadpisu bol dôvodom na zosumarizovanie niekoľkých základných pohľadov ako sa k situácii korektne postaviť. V ďalších blog článkoch sa téme budeme venovať hlbšie.

Stal som sa obeťou "počítačovej kriminality" ako ďalej

Správanie a konanie používateľov rôznych internetových služieb, ktorí sa stávajú obeťou rôznych nemorálnych či dokonca protizákonných javov môžeme zhrnúť do nasledovných myšlienok

Preceňovanie a nekrititické hodnotenie situácie – tendencia nadhodnotenia významu a dopadu toho čo sa udialo.  Najčastejšie je takéto konanie typické v prípadoch kedy dochádza k ohováraniu, zosmiešňovaniu v rámci diskusných fór a na sociálnych sieťach. U ľudí s ktorými som prichádzal do kontaktu v rámci konzultácií som často videl neodôvodnené citové nadhodnotenie skutočnej váhy informácie, ktorá bola inou osobou (často bez vedomia dotknutej osoby) zverejnená a s ním spojenú ochotu vynaložiť bezhraničnú energiu aj finančné prostriedky na vyriešenie tohto problému, či dokonca na individuálnu formu pomsty (čo určite nie je doporučená forma riešenia).  

 

Ak sa stanete obeťou akéhokoľvek konania v prvom rade sa pokúste kriticky prehodnotiť skutočný dosah a rozvážne premyslieť Váš postup

 

Panika a bezradnosť – panický strach až bezradnosť –jav identifikovateľný v správaní „obetí“  typický úvahami o tom, nakoľko negatívny dopad na ich ďalší osobný alebo profesný život bude mať tento incident. Častým prejavom býva fabulovanie neodôvodnene katastrofických scenárov o následnej strate zamestnania, či rozpade priateľských i rodinných vzťahov.

Podceňovanie problému – druhým extrémom je zas absolútna bagatelizácia vzniknutého problému prameniaca obvykle z neschopnosti vyhodnotenia možných dopadov. Tu je nutné podotknúť, pokiaľ ste obeťou podvodu, ktorý má na Vás jednoznačný materiálny dopad niet dôvodu podceňovať situáciu a je nutné konať.

Nerozvážnosť, nelogický postup – nie je ojedinelou situácia kedy sa má dotknutá osoba dva protichodné ciele – na strane jednej okamžite odstrániť všetky výskyty zverejnených informácií a na strane druhej chcú vyvodiť voči „útočníkovi“ právne postihy. Prakticky to potom vyzerá tak, že v prvom okamihu bez rozvahy podniknú kroky smerujúce k odstráneniu diskusných príspevkov či inak zverejnených informácií (oslovením prevádzkovateľa) a   následne chcú podávať trestné oznámenie. Problém nastáva v okamihu keď je potrebné preukazovať, že daný skutok sa naozaj stal.

 

Jednoduchý PrintScreen, vytlačenie WEB stránok spolu s diskusiou, odfotenie SMS správy/komunikácie alebo vytlačenie e-mailu je istá forma dôkazu - bez neho v prvom kroku ťažko preukážete, že sa "to stalo"

 

Nízke právne povedomie - nie všetko s čím sa stretnete na internete, na diskusných fórach, v mailovej či SMS komunikácii má právnu kvalifikáciu podľa predstáv laika. Nie je ojedinelou situácia, kedy vášnivá diskusia na sociálnej sieti presahujúca tolerantosť dotknutej osoby nenapĺňa skutkovú podstatu trestného činu a napriek tomu, že v rámci nej boli zverejnené nevhodné, či neželané informácie skončí problém  v priestupkovom konaní.  

 

Podanie trestného oznámenia

Ak ste presvedčení, že ste sa skutočne stali obeťou kriminálneho činu a ste rozhodnutí postúpiť vec na riešenie orgánom činným v trestnom konaní (polícii) držte sa nasledovných zásad:

  • konajte operatívne – digitálny svet a najmä svet internetu je typický najmä svojom rýchlosťou (a teda časovou nestálosťou informácie) – preto ak ste rozhodnutí konajte rýchlo
  • zadovážte si dostatočné a preukazné dôkazy – tvrdenie, že ste to videli na vlastné oči nemusí byť postačujúcim dôkazom – aj minimálny hmatateľný dôkaz (výtlačok, fotografia) je lepší ako žiadny

 

Poraďte sa s právnikom - preberte s ním opodstatnenie podania trestného oznámenia, potencionálny výsledok a tiež optimálny postup.

 

A hlavne konajte rozvážne. Radšej všetko dôkladne zvážiť než urobiť chybu, ktorá by sa otočila proti Vám. Ak máte k téme otázky, môžete otvoriť diskusiu pod článkom.

 

Jaroslav Oster, oster@infoconsult.sk 

 

 

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Naša webová stránka ukladá údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača) na identifikáciu vašej relácie a dosiahnutie základnej funkčnosti platformy, zážitku z prehliadania a zabezpečenia.
Môžeme ukladať údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača), aby sme mohli poskytovať doplnkové funkcie, ktoré zlepšujú váš zážitok z prehliadania, ukladať niektoré z vašich preferencií bez toho, aby ste mali používateľský účet alebo bez prihlásenia, používať skripty a/alebo zdroje tretích strán, widgety atď.
Používanie analytických nástrojov nám umožňuje lepšie porozumieť potrebám našich návštevníkov a tomu, ako používajú našu stránku. Môžeme použiť nástroje prvej alebo tretej strany na sledovanie alebo zaznamenávanie vášho prehliadania našej webovej stránky, na analýzu nástrojov alebo komponentov, s ktorými ste interagovali alebo ste ich používali, zaznamenávanie udalostí konverzií a podobne.
Môžeme používať súbory cookie a nástroje tretích strán na zlepšenie ponuky produktov a/alebo služieb našej alebo našich partnerov, jej relevantnosti pre vás na základe produktov alebo stránok, ktoré ste navštívili na tejto webovej stránke alebo na iných webových stránkach.

Prihlásenie